Gästbloggare Annie | Skördetider

Hej! Här kommer mitt sista inlägg här på Hitta hem! Jag spinner vidare på Maries härliga höstinlägg för nu känns det verkligen som att vi går mot höst. Nu flyttar vi in, tänder ljus och myser med härliga plädar och äter mustiga soppor och grytor och umgås..lite härligt ändå!

Och nu är det också dags att skörda, mina fruktträd svämmar över av plommon och äpplen och i helgen har jag kokat saft, gjort marmelad och bjudit mina vänner på världens enklaste och godaste
( om ni frågar mig) äppelpaj som jag tänkte dela med mig av till er. Och med det så tackar jag för mig och stort tack till Marie och JM för att jag har fått gästspela här. Trevlig helg!
Kram/ Annie



Annies äppelpaj!

Receptet är för 4-6 personer.

125 g smör eller margarin

3 dl vetemjöl

1 dl socker

1/2-1 tsk kanel

1/2-1 tsk kardemumma

3-4 dl skivat eller tärnat äpple

Gör så här:

Sätt ugnen på 225 grader. Blanda vetemjöl, socker och kardemumma i en bunke. Dela smöret eller margarinet i tärningar och finfördela det i mjölblandningen tills det bildar en smulig deg. Lägg i skivat eller tärnat äpple, strö över kanel och sockra lite lätt. Fördela sedan smuldegen över äppelbitarna och grädda i cirka 20 minuter tills pajen fått fin färg. Servera med vaniljsås eller glass, Enjoy!


Foto och styling Annie Lindgren


1 kommentar:

  1. Så fint!! Hög tid att skörda äpplena här hemma. Då blir det definitivt äppelpaj till söndagsfikat. :)

    SvaraRadera