Gästblogg | Grönkålschips

Hej igen! Hösten närmar sig med stormsteg med allt vad det innebär. Tända ljus, stickat och svenska grödor. Har ni besökt någon skördemarknad än? Gör det! Där kan man hitta de finaste närodlade grödorna i säsong just nu. Grönkål till exempel. God, vacker och nyttig, bättre kan det inte bli. Jag tänkte dela med mig av ett recept på grönkålschips som passar såväl till fredagsmyset som till drinktilltugg.






GRÖNKÅLSCHIPS

Några blad grönkål (jag använde även purpurfärgad grönkål)
En god olja
Ett par nypor havssalt
Kryddor, t.ex. sesamfrön

Riv av bitar av grönkålsbladet från den grova mittstjälken. Lägg i en skål, ringla över lite olja och tillsätt kryddor. (Jag kryddade med havssalt och sesamfrön men man kan krydda med precis vad man vill. Lite pressad vitlök eller kanske en nypa cayennepeppar, örtkryddor eller några droppar balsamvinäger.) Massera sedan bladen så att oljan och kryddorna täcker dem. Lägg upp på en plåt och grädda i 125 grader i ca 15-20 minuter. Klart! Tänk på att grönkålen krymper en hel del i ugnen så gör inte för lite.






Gillar man inte grönkål kan man ju alltid använda det som grönska i inredningen. Som snittblomma i en vacker glasvas till exempel. Eller kanske binda en krans. Det fina med grönkål är att den är vinterhärdig och kommer finnas i affären nu och ända fram till jul!

Det här var mitt sista inlägg av tre här på Hitta Hem. Stort tack till Pella och Marie för att jag fått gästblogga här! Vill ni besöka mig hittar ni mig på mariaemb.blogspot.com.


HA EN FIN HÖST!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar